Typy uczniów śpiewu - czyli słów kilka o charakterach

Poznaj charakterystykę osób z którymi pracuję na co dzień

Każdy z nas jest inny, mamy różne poglądy na wiele spraw, odmienne podejście do wielu tematów. Muszę Ci się przyznać, że w trakcie już wieloletniego doświadczenia pedagogicznego zetknęłam się z wieloma ciekawymi osobami. Pomimo całej tej różnorodności, pewne cechy wydały mi się na tyle charakterystyczne, że pokusiłam się o dokonanie mojej własnej klasyfikacji. Jestem niezmiernie ciekawa w której ze wskazanych grup widzisz się Ty:) Nie podchodź oczywiście do tego podziału zupełnie na serio, chodzi mi tylko o wyróżnienie pewnych cech, które mogą i często mają wpływ na sukcesy w nauce śpiewu. Rozróżniam następujące typy uczniów, którzy przychodzą na przesłuchanie.

Jest Uczeń – Gwiazdor – bardzo łatwo można go rozpoznać po oryginalnym stroju, sposobie poruszania się oraz wypowiadania. Bardzo często nie dopuszcza nauczyciela do głosu, jest święcie przekonany o swojej bezbłędności wykonywanych ćwiczeń i o tym, że zrobi karierę. Nie znosi sprzeciwu i jakiejkolwiek krytyki. Zawsze zastanawiam się, dlaczego takie osoby przychodzą na zajęcia śpiewu, jakie są ich oczekiwania. Niestety bardzo często rzeczywistość nie pokrywa się z własnym wyobrażeniem. Konfrontacja ze mną kończy się najczęściej bolesnym zderzeniem z rzeczywistością. Kiedy spadną wszystkie maski, nierzadko pojawia się płacz, rozgoryczenie a nawet gniew. I to jest właśnie kluczowy moment, skrzyżowanie umożliwiające z jednej strony powrót w wyimaginowaną krainę perfekcji, lub też droga alternatywna, przyjęcie konstruktywnej krytyki i rozpoczęcie regularnej, efektywnej nauki śpiewu. Nie ma tu reguły. Część uczniów z tej grupy nie pojawia się na zajęciach już nigdy. Są jednak również tacy, którzy rozpoczynają po takim spotkaniu długotrwałą współpracę.

Jest uczeń – Przepraszam, że żyję – najchętniej w ogóle by się nie odezwał, a jeżeli już się odezwie, to opowiada jaki jest beznadziejny, czego nie umie i czego w życiu nie zrobi. Można powiedzieć, że to istne przeciwieństwo ucznia - gwiazdora, którego charakteryzowałam powyżej. Często wymaga osobnego poproszenia o wydobycie jakichkolwiek dźwięków. Bardzo przejmuje się nawet małą krytyką i potrzebuje być choć trochę pochwalony. Moim zadaniem we współpracy z takim uczniem jest stopniowe, krok po kroku otwieranie takiego ucznia. Muszę rozbudzić w nim poczucie wartości. Aby to zrobić uczeń taki musi sam zauważyć postępy, których dokonuje. Również i ta grupa od zawsze budziła moje wielkie zainteresowanie. Osoby pełne bojaźni przed publicznymi występami, mające problem z wydobyciem prostych dźwięków, gdzieś wewnętrznie czują, że potrzebują pomocy, że muszą się przełamać (choć często tego nawet nie werbalizują). Takie spotkania bardzo często skutkują znakomitymi rezultatami wokalnymi i długofalową relacją wykraczającą poza samą naukę śpiewu.

Jest też uczeń – Cwaniaczek – często mało umie, ale jest bardzo przebojowy i odważny, do momentu, kiedy następuje ocena jego umiejętności. Wówczas zamyka się w sobie i wychodzi często obrażony.

Typ Wzorowego ucznia (lub ucznia – Naukowca)– uważnie słucha każdego słowa, zadaje mnóstwo typowo naukowych pytań, bardzo skrupulatnie podchodzi do wykonywanych ćwiczeń i potrafi je powtarzać w nieskończoność, gdyż ciągle jest niezadowolony ze swojego wykonania. Ocenę umiejętności traktuje niczym konfrontację z nauczycielem i prosi o szczegółowe wyjaśnienia.

Oczywiście przedstawiłam tutaj skrajne typy zachowań i osobowości. Tak naprawdę najlepiej jest, żeby mieć z każdego z tych typów po trochu. Być takim pokornym typem ucznia, bo i tak głównym i podstawowym warunkiem powodzenia w pracy nad głosem jest cierpliwość, wytrwałość, pracowitość, pilność i drobiazgowa dokładność.

Dlatego drogi Czytelniku, zanim przystąpisz do wykonywania ćwiczeń wokalnych, zachęcam Cię do konsultacji z nauczycielem emisji głosu, abyś poznał swoje predyspozycje i umiejętności muzyczne, a wtedy o wiele łatwiej będzie Ci się wykonywało ćwiczenia z tej witryny!!

Zapraszam do zapoznania się z pozostałymi artykułami: